Комуникацията с лекари и други здравни специалисти не винаги е лесна. Понякога те могат да използват термини, които ви минават над главата. Друг път може да са толкова заети да пишат в компютър, че дори да не им се струва, че слушат.
Реалността е, че не винаги може да имате лекари с големи комуникативни умения. Нека разгледаме няколко неща, които можете да направите от своя страна, които могат да подобрят комуникацията между вас и вашите лекари.
Бъдете описателни. Не просто изброявайте симптомите. Разкажете цялата история. Например, вместо да казвате, че ви боли гърбът, дайте някои подробности: Къде на гърба ви боли? Колко силно боли? От колко време боли? Какво правеше, когато започна? Болката идва ли и си отива, или се случва постоянно?
Воденето на бележник със симптоми, като дневник на болката, може да помогне с проследяването на проблема ви с течение на времето. Тези подробности често са големи улики, които помагат на лекаря да разбере какво се случва.
Бъдете директни и честни. Добре е да спрете Вашия лекар и да му кажете, когато не разбирате нещо. И те трябва да ви слушат внимателно.
Ако чувствате, че не ви разбират или не ви слушат, добре е да го кажете – но го правете с уважение. Не забравяйте, че вие и вашият лекар сте екип. За да работи всеки екип добре, трябва да можете да говорите помежду си.
Не ходете сами. Ако можете, помолете някой, на когото имате доверие (като приятел или член на семейството), да дойде с вас, когато посетите Вашия лекар. Освен че ви подкрепя, този човек може да бъде друг набор от очи и уши за вас, в случай че пропуснете нещо, казано от лекаря.
Да го напишеш. Пазете си бележник и винаги го носете със себе си, когато отивате на лекар. Запишете всички въпроси, които може да имате, но го направете, преди да стигнете до срещата си. Можете да използвате тези въпроси като напомняне.
Оставете място между всеки въпрос, за да можете също да запишете отговорите на лекаря. Не винаги е лесно да запомните всичко, което казва лекар, особено ако ви боли много.
Ако трябва, помолете някой друг – като член на семейството – да напише бележки вместо вас по време на посещението ви. По този начин вместо това можете да се съсредоточите върху слушането на лекар.
Използвайте електронни системи. В наши дни много клиники и болници използват електронни здравни досиета (EHR). Много по-големи болници имат това, което се нарича „портал за пациенти“: Това е специален защитен уебсайт или мобилно приложение, което ви позволява да видите части от медицинската си карта, като например кои лекарства ви предписва лекарят.
Можете също да използвате портал за пациенти, за да изпращате въпроси на лекарите си, да разглеждате резултатите от теста, да записвате срещи и други задачи.
И не забравяйте, че винаги можете да задавате въпроси и на срещите си. Да приемем, че Вашият лекар Ви казва за ново лечение, което може да Ви помогне. Някои добри въпроси, които трябва да зададете, са:
Наистина ли е необходимо това лечение?
Какви са рисковете за мен, ако го поема?
Какви са ползите? Как ще ми помогне лечението?
Има ли други опции?
Какво ще стане, ако не направя нищо?
Тези съвети могат да направят краткия период от време пред лекаря много по-полезен.